Met de jongens naar Zuid Amerika

Stad en ommeland (Buenos Aires en Tigre)

Na het verhaal van de 18e zijn we later die middag nog even de straat op gegaan, de Avenida Corrientes en alle zijstraten (inculsief de onze) bleken namelijk allemaal afgezet voor verkeer. Er was een podium op een kruispunt en bij de Obelisk was een kart-parcour. Geweldig om midden over straat te kunnen rennen! Ze hadden zelfs zitjes gemaakt (zie foto); dit bleek bij een speciale boeken-route te horen waarvoor ook allerlei sprekers waren uitgenodigd. Niets van gezien, maar wel een programma in handen gedrukt gekregen, vandaar deze kennis. Ook nog even door een rooster naar beneden gekeken waar je de metro-rails zag liggen en de hitte naar boven voelde komen. Erg leuke ervaring zo'n lege straat!

Helaas bleek wachten op de start van de kart-wedstrijd bij de Obelisk geen goed idee, het was koud (inmiddels <20 graden) en we waren truien vergeten (we zijn in de subtropen, kom op zeg, dan heb je toch geen trui nodig). De start bleek ook pas rond 8 uur te zijn en we waren allemaal moe van de hele dag met verhuizing en arm-consternatie. Later op de tv hebben Henk en ik toch wat van de wedstrijd gezien (en we hoorden het live mee door het open raam): ging best hard met van die kleine karretjes. Ook nog wel wat concert-geluiden gehoord, maar niets herkenbaars.

Gister (de 19e) in de ochtend lekker thuis omgehangen. Jongens achter de computer, wij lekker koffie. Heerlijk, even 'thuis'gevoel. Na de lunch met gebakken eitjes en brood (met o.a. hagelslag, met dank aan Wilfred en Monique!) toch maar weer op pad. Weer naar de Obelisk gelopen en daarna naar het noorden langs de Avenida 9 de Julio. Langs deze brede Avenida (12-baans weg en groenstroken aan de zijkanten) staan veel mooie gebouwen. Belangrijkste is de Teatro Colón. Rustig langs gelopen terwijl de jongens over de brede stoep konden rennen, duiven voeren (en wegjagen) omdat er vrijwel geen mensen liepen (zondagsrust denk ik). Heb een leuk filmpje van de jongens gemaakt; zal later nog uitzoeken hoe ik filmpjes op deze site kan zetten.
Uiteindelijk naar Retiro gegaan, een enorm trein- en busstation. Hier alvast kaartjes gekocht voor de nachtbus naar Córdoba voor volgende week maandag. Daarna met de metro terug; de jongens blijven de metro een mooi iets vinden, met al die gangen, roltrappen en treinen.

Vandaag (de 20ste) zouden we eerst de oversteek naar Uruguay gaan maken (altijd leuk, een extra land), maar de overtocht bleek wel erg duur (€150) en dat was het ons toch niet waard. Aan de overkant is wel een mooi plaatsje schijnt het (Colonia del Sacramento, een Unesco-site), maar met de jongens is een dagje rondlopen in een stadje een iets minder goed idee. Strand zou er ook zijn (en dat is hier in BA niet), maar om nou zoveel geld neer te tellen voor een middagje strand, eh, nee.
Dan maar een ander dagtripje: naar Tigre. Ongeveer 35 km ten NW van het centum, aan het begin van de delta van de Paraná rivier. Er is een toeristisch treintje naar toe, er is een pretpark, en je kunt met een boot de delta op. De lokatie van dit verhaal heb ik op Tigre gezet, dan is het makkelijk te vinden op de kaart van ons log. De reis was leuk, eerst met een gewone trein naar het beginpunt van de Tren de la Costa. Deze trein was wel aardig, 15,5 km door wat leuke stadjes en het is allemaal mooi aangelegd voor ons toeristen. Maar één keer was genoeg (terug dus met de veel goedkopere en voor de jongens net zo leuke 'gewone trein' à €0,26 ipv €2,90). Het pretpark in Tigre bewaren we voor vrijdag (was nu dicht), maar de boottocht ging wel. Ik had graag een 'natuurtocht' willen maken in een boot voor onszelf met een privé gids zodat we ook nog wat vogels zouden zien, maar dat was ook weer erg duur en 3 uur met de jongens in een kleine boot is weer geen goed idee. Tweede keus was 1,5 uur met een catamaran waar je zowel binnen als boven op dek kon zitten. Dat laatste niet te lang, want weer brandende zon en >30 graden. De tocht was wel leuk, grappig om te zien hoe het water hier de weg is. Scholen, kerken, alles is alleen maar bereikbaar met een boot. Ook winkelen gaat op een bootwinkel. Helaas erg weinig vogels, een paar aalscholvers (soort nog niet bepaald), één reiger (White-necked heron), wat zwaluwen en verder niets. Leuk om gedaan te hebben en voor de jongens ook een prima dagje. Bastiaan is op de wandeltocht naar het station voor de terugtocht weer in slaap gevallen in de draagzak (net als gister): dit is nu al een onmisbaar item in onze bagage!

Thuis wat pasta gemaakt, nog wat gevoetbald op het balkon, tv en computer gekeken (zijn erg blij met de filmpjes die we hebben meegenomen en met de website van Studio100). Jongens onder de douche om alle straatvuil van de voeten en benen (en de rest waar ze met hun handen aankomen) af te spoelen (Bastiaan met een zak om zijn gips) en naar bed. En nu even dit verhaal schrijven en foto's selecteren. Iedereen bedankt voor de reacties trouwens, erg leuk om te lezen dat jullie meelezen en -leven. Goede reden om lekker door te blijven schrijven!

Groeten uit de hitte!

Karen

Cora (mama van Gijs van zwemles)

Hoi! Net eventjes tijd genomen op het werk om jullie reisverhalen te lezen. Wat een avontuur waar jullie aan zijn begonnen! Maar wel geweldig en nu de kids nog zo klein zijn, is het nu ook het moment om te doen. Geniet ervan en beterschap voor Bastiaan! Groetjes, Cora en Gijs van Essem

Alard

Leuk verhaal! En herkenbaar, met het toeristische treintje naar Tigre en de gewone weer terug, hebben wij ook gedaan :)

Groetjes,
Alard.

Aanstellers! Het is koud want

Frank

Dat ging niet helemaal goed: ik schreef: het is koud want minder dan 20 graden! Hier ligt 25 cm sneeuw.
En ja, blog door en door.

Frank

En zie mijn blog van heden, dat gaat over jullie. blaakmeer.blogspot.com

willemijn

Ja, blijf vooral schrijven. En genieten. En gewoon niet schrijven als je geen zin hebt. Maar voor ons is het wel erg leuk om zo op de hoogte te blijven.
Kus voor jullie allemaal.

Sjoukje

Leuk, jullie avonturen te lezen!
Kusje voor Bastiaan, en beterschap.

Adriaan en Hettie uit Peize

Hitte? Hier vriest het als het kraakt en de winter schijnt nu al eeuwig te duren. We wensen jullie een fantastische kerst en we hopen jullie in 2011 in blakende gezondheid te zien. Groetjes uit Peize