Met de jongens naar Zuid Amerika

Weer een paar dagen Buenos Aires

Okee okee, het is duidelijk, we mogen niet klagen ;-). Maar 't is wel even wennen die hitte... Hier nu toch blij met de airco die in dit huis zit. Gister de hele midddag ook wat koeler doorgebracht, in een grote shopping mall. Het ging ons niet om de shopping, maar om het Museo de los Niños, het kindermuseum. Geweldig museum, vol met grote mensen dingen waar de kinderen net alsof kunnen doen: achter de kassa in een supermarkt, hamburgers en frietjes verkopen bij McDonalds, opnames maken in een tv studio (en voor de camera staan zingen, zie het zeer korte filmpje van Bastiaan) en met een bouwhelm op werken in een bouwplaats. Simon was ook erg gecharmeerd van de waterleiding met kindformaat buizen om doorheen te kruipen. En de takel was leuk, waar je bagage van en naar een boot kon takelen m.b.v. knopjes. Dat heeft hij vanochtend ook nog getekend, met hemzelf aan de knoppen (zie foto).

Omdat het museum pas om 13 uur open ging en we er wat eerder waren, hebben we eerst wat gespeeld in een afdeling van de mall met allerlei kermisattracties (zie het filmpje met de mini-draaimolen) en daarna wat gegeten in de food-court. Dat is een uitvinding die ze in NL ook wel zouden mogen introduceren, ik heb het al in vele andere landen gezien: een centrale ruimte met allemaal tafels en stoelen en daaromheen afhaal-tentjes met allerlei soorten eten. Iedereen kan nemen wat ie wil. In ons geval frietjes voor de jongens, sorrentino's (grote gevulde pasta'dingen') met kaassaus voor mij en een gebakken kip-groente mengsel voor Henk.

Ik heb in het winkelcentrum ook even gezocht naar een horloge, maar ze hadden alleen dure. Een goedkope vond ik op de terugweg bij het metrostation. Ik gebruik normaal mijn mobieltje als horloge, maar mijn mobiel werkt hier helemaal niet (dual band... voor hier hadden we triple band nodig; hadden we even moeten uitzoeken natuurlijk). Omdat we een mobiel ook eigenlijk niet nodig hebben en dus geen nieuwe zullen kopen, heb ik nu voor een tientje een schitterend made in China zakhorloge waar ik het deksel met scooter al vanaf heb gesloopt. Tot nu toe handig.

Verder de afgelopen dagen niet erg veel gedaan. Paar kleine stads-uitjes. Eergister heeft Henk met Simon een Subte (metro) expeditie gedaan: ze hebben een rondje gereden via vijf (van de zes) lijnen. De oudste metro (lichtblauwe lijn A) loopt vlak onder de grond en heeft nog houten wagons. Onze lijn, rode lijn B, ligt één laag dieper en is moderner, het station is vlakbij (de straat uit en de hoek om en je loopt zo de trap af). We zitten sowieso niet slecht, als je vanuit huis de andere kant op loopt, is er op de hoek een supermarktje. En vlakbij de Obelisk (een paar blokken richting centrum) is een grotere supermarkt, een Carrefour. Daar vandaag wat lekker vlees gekocht voor eerste Kerstdag. Alle restaurants zijn die dag dicht (álles is volgens mij dicht), dus we moeten zelf maar wat doen. Gisteravond al bij een grillrestaurant (een parrilla noemen ze dat) geproefd hoe lekker een argentijnse steak is; eens kijken of wij dat ook kunnen. De ingewanden die ze er vaak bij serveren (als je een vollidige parrillada kiest wat wij (nog) niet hebben gedaan) heb ik maar in de supermarkt gelaten.
Overigens zullen wij kerst vrijwel aan ons voorbij laten gaan. De kerststemming is ver te zoeken, het is er te warm voor en zonder familie is het toch ook niet echt. Ik verwacht dat het op straat erg rustig zal zijn (iedereen hier gaat schijnbaar ook naar familie), misschien dat we daar nog gebruik van kunnen maken.

Vandaag eerst thuis omgehangen en vanmiddag naar Plaza de Mayo gegaan, het belangrijkste plein van Buenos Aires (en ws. van Argentinië). Hier staat onder andere het Casa Rosada, met het balkon waarvan Evita haar speeches voor het volk hield. Ook wordt hier nog wekelijks op donderdag een optocht gehouden door de Madres de Plaza de Mayo (de dwaze moeders, de moeders van de verdwenen kinderen). Ik lees net op wiki dat ze tegenwoordig voor andere sociale doelen de mars houden omdat de vorige president veel aandacht heeft geschonken aan het ophelderen van de verdwijningen. Dat doel is dus achterhaald.

Inmiddels zijn wij helemaal gewend aan het tijdverschil en proberen we de jongens nog wat verder op te schuiven. Avondeten gebeurt hier namelijk erg laat en we krijgen straks op de Estancia ws. pas rond 22 uur ons diner voorgeschoteld. Nu naar bed om 21 uur en dan hopelijk niet voor 8 uur eruit. Zal straks nog wat verder moeten opschuiven en dan moeten we siesta maar weer nieuw leven inblazen, ook voor Simon en wellicht onszelf.
Verder blijft het wennen om de héle dag de jongens om ons heen te hebben en dan regelmatig op plaatsen waar niet veel voor ze te doen is. Het is jammer dat ze allebei geen lol beleven aan tekenen en kleuren, want veel ander speelgoed hebben we niet. Simon vermaakt zich nog wel een tijdje met Lego en ze kunnen nog wel wat voetballen op het balkon, maar voor de rest moet het vermaak van ons of van de computer of tv komen.... Ik hoop dat dat op de Estancia straks wat beter gaat, daar kunnen ze lekker buiten spelen.

Tot zover maar weer, ws. zondag de laatste post vanuit Buenos Aires. Voor nu: iedereen héle prettige kerstdagen!

Karen

Frans de Bont (Atos)

Hallo Henk,

Even een korte reaktie namens al jouw goede en belangstellende collega's.

Ik zie dat jullie al van alles beleefd en gezien hebben EN dat jullie ondanks wat kleine tegenvallers je prima vermaken.

Het gaat het verder ook prima. Eigenlijk gaat alles zijn gangetje en dus wel OK. Release 17 is 3 weken uitgesteld, zodat de stoom ook wat van de ketel is en iedereen volgende week lekker vrij is. Jouw OrderSubmitter wordt inmiddels ook intensief en tot volle tevredenheid gebruikt. Zoals gezegd het is voor iedereen de laatste dag, dus iedereen is wat aan het afsluiten. Straks nog even een gezellige kerstlunch van Gerwin & Nianne in de kantine om het jaar prettig af te sluiten en daarna 1 weekje welverdiende vakantie.
Verder genieten we hier natuurlijk van het winterse weer (schaatsen, sleeën, etc.), maar dat zullen jullie natuurlijk wel niet missen.

Namens ons allemaal natuurlijk de groeten, goede feestdagen (kerst) en een voorspoedig 2011 en eveneens een voorspoedige verdere reis toegewenst.

Tot ziens, Frans

Alard

Buenos Aires is hier "opeens" steeds in het nieuws... krijgen jullie nog iets mee van de berechting van Videla, of rellen vanwege een spoorstaking? Hopelijk niet al te veel! :) Prettige (rustige) kerstdagen!

Teo

Hoi Bastiaan, Simon, Karen en Henk,

Ik wens jullie ook hele fijne feestdagen en maak er een mooi trippie van!

Groeten, Teo

Adriaan en Trudy

He luitjes,

Het lijkt een interessante reis te zijn met strack veel verhalen. Hopelijk wordt het buiten de grote stad voor de kids een beetje speelser.

Succes met alles. Wij zullen jullie huis volgende week eens van een bezoekje voorzien. Hier ligt nu bijna 40 cm sneeuw...

Famke

Dag Baasje en Vrouwtje,

Net is mijn lease-baasje even van de laptop af, dus kruip ik er even achter.

Het gaat heel goed met me, lekker door de sneeuw wezen springen in een heuvelachtig land, waar de andere honden heel onduidelijk blaffen: zeker geen nederhonds. Van mijn lease-baasje heb ik een rood ledlampje gekregen voor het wandelen, heel sjiek hoor en een prachtig gezicht in de sneeuw. Nu ga ik zo weer op het tapijt liggen alsof ik van niks weet.
Lik, je F.
PS die kat in het lease-huis is niet zo erg als hij er uit ziet.