Met de jongens naar Zuid Amerika

Cusco en Sacsayhuamán

Even een kort stukje vandaag. Gister even de stad in geweest in de ochtend, vooral om de treinkaartjes te kopen voor aanstaande vrijdag wanneer we naar Aguas Calientes gaan (zaterdag naar Machu Picchu). Via internet en mail hebben we inmiddels een hostel gereserveerd: voor het eerst weer eens in een echt backpackers hostel, in een slaapzaal met stapelbedden (voor 5 personen, maar wij hebben 'm als het goed is voor onszelf). De meeste hotels daar zijn erg duur en voor één nachtje is dit ook wel een keer leuk (hoop ik).
Ook nog even koffie gedronken en taart gegeten in een leuk tentje aan een klein plein. Verder weinig gedaan die dag. 's Middags zijn ik en Bastiaan in huis gebleven (B sliep grotendeels) terwijl Henk en Simon nog met een taxi naar een grote supermarkt gingen voor wat grotere inkopen: veel water (je kunt het kraanwater hier niet gebruiken voor drinken en koken) en veel fruit. Er staat hier een blender, dus we hebben (vandaag) een lekker fruitsapje gehad (gemaakt door Henk en Simon). Weer thuis gegeten, stampot andijvie (ongeveer).

Vanochtend na de koffie op pad gegaan naar Sacsayhuamán, de Inka ruïne die boven ons huisje ligt. Helaas in de stromende regen (na een relatief zonnige ochtend), maar daar hebben we onze regenjassen voor meegenomen tenslotte! We zijn gematst bij de ingang, normaal moet je hiervoor een duur kaartje kopen dat aan meerdere bezienswaardigheden toegang geeft. Kost 70 sol pp (bijna 20 euro), da's dan best wel weer veel, zeker als je maar één van de vijf plekken gaat bezoeken. Maar we mochten er met z'n allen in op één kaartje. Ze snapten ook wel dat wij in de stromende regen met twee kinderen niet van plan waren om nog meer te gaan bezoeken.
Op de wikisite staat een hoop interessante informatie over deze plek, meer dan wij van te voren wisten, maar het is ook leuk om achteraf nog te lezen (http://en.wikipedia.org/wiki/Sacsayhuam%C3%A1n). De foto's geven ook ondanks de regenbuien wel enigszins weer hoe indrukwekkend deze plek was. Enorme blokken steen die precies op maat zijn gemaakt en soms zelfs om een bochtje gevouwen lijken te zijn. De ruïnes die er nu nog zijn, schijnen slechts 20% van het totale complex te zijn. Poeh!
Als we dit al mooi en indrukwekkend vinden, ben ik benieuwd hoe steil we straks achterover slaan van Machu Picchu...
Bovenaan onze verhalen staat vanaf vanmiddag trouwens ook een panorama foto van de grote zigzagmuur. Even een prijsvraag: de eerste persoon die in een reactie kan vertellen hoevaak Henk en de jongens erop staan, krijgt een verrassing!

We hebben een paar uur rondgelopen tussen de muren en op de heuvels en zijn daarna nog naar het Christusbeeld gelopen dat over de stad uitkijkt. Weer een mooi uitzicht en (voor het eerst hierboven) een paar stalletjes met de gebruikelijke mutsen en dergelijke. Onderweg al wel wat mensen tegengekomen met diverse koopwaar: veel wegwerp-poncho's (no gracias) en beeldjes en hangers. Hebben een stenen lamaatje gekocht, we moeten onze vitrinekast thuis straks natuurlijk wel een beetje kunnen vullen. Bij het beeld ook een muzikant aan wie we een muntje hebben gegeven waarna hij wel op de foto (en een filmpje) wilde met de jongens. Toch best wel leuk. Hebben ook een cd van hem gekocht, is wel enigszins om aan te horen.
Simon heeft alles weer zonder problemen gelopen en ook Bastiaan heeft het goed gedaan, op de terugweg heeft hij pas in de draagzak gezeten. Thuis zaten we allemaal onder de rode modder en waren alle schoenen en broeken goed nat. Maar de kachel droogt het wel en de vieze kleren zijn inmiddels bij een lavanderia (wasserette).
Vanavond weer eens even uit eten geweest, in een restaurantje onderaan de straat. Zaten daar met allemaal lokale mensen en het eten was lekker (oa alpaca). Hierna gaan we nog twee keer zelf koken en nog tien keer uit eten en dan is onze tijd hier voorbij, lijkt ineens schrikbarend dichtbij...

Tot later,
Karen

Miranda

7x?
Je hebt trouwens een tijdje geleden ook de interne Kien Quiz gewonnen (jaja, we mogen tegenwoordig ook zelf een gooi doen naar de prijzen), maar de jury heeft je gediskwalificeerd. Ze vonden het een mollenstreek ;-)

Veel plezier nog even!

Karin

Ik gok op 6 maar het is wel erg onduidelijk hoor!
Veel plezier verder.

Alard

Dan gok ik op 8 :) Veel plezier daar!

Zo'n wegwerp-poncho uit Cusco of daar in de buurt heb ik overigens nog jaren in mijn kast gehad voor ik 'm eindelijk heb weggegooid ;-)

Jaap

10 X

bertion

ik gok op 9x

Henk en Karen

We hebben een winnaar: Miranda. Gefeliciteerd.
Uw prijs komt zo snel mogelijk naar u toe, maar ik verwacht dat het toch nog wel 2 week gaat duren ;-)

Voor mensen die de foto wat beter wil zien, klik op de volgende link (en zoek naar naar de staande broek)

Annie

Jullie komen op bekend terrein, straks nog maar weer eens mijn eigen foto's bekijken. Leuk om het zo wat mee te beleven op een afstand. Jullie zijn al bij 'sexy woman' geweest en straks de machu picchu. Ben benieuwd hoever toeristisch het nu is geworden. Probeer als het even kan 's ochtends heel vroeg te gaan bij zonsopgang. Ook dan ben je niet alleen daar, maar het is wel een bijzondere sfeer. Veel plezier nog de laatste dagen!