Met de jongens naar Zuid Amerika

Bijna klaar, bijna gepakt; nog 3 nachtjes!

Nog twee nachtjes in ons eigen bed, dan een nachtje in Heerenveen (bij mijn ouders) en dan gaat het echt beginnen! Dinsdag om 11 uur gaan we als het goed is de lucht in voor een reis van zo'n 21 uur. Woensdagochtend om even na 4 uur lokale tijd (9 uur hier) zijn we in Buenos Aires!

De lijst met zaken-nog-te-doen leek aan het begin van de vakantie (of mag dit een sabbatical heten?) nog erg lang, maar toch voelt het als een rustige periode; blijkbaar is de tijd zonder werk ruim genoeg. Erg lekker, blij dat we het zo hebben gepland. Ook fijn om maandag in alles rust de laatste dingen in huis te kunnen regelen, zaken uit te zetten, kachel laag en dan zonder haast de deur achter ons dicht te kunnen trekken. En dan misschien nog een keer terug omdat we toch nog wat zijn vergeten... we zullen het zien!
Maar nee, ik denk dat we het meeste wel zullen hebben, we hebben tenslotte tijd genoeg gehad voor de paklijst. En anders is er in Buenos Aires vast ook wel wat te koop ;-)

We hopen alles te kunnen vervoeren in twee canvas koffers (de goedkoopste bij de Vrijbuiter in Roden) en onze dagrugzakken. Wellicht dat de tentjes van de jongens nog los moeten; dat zullen we in ieder geval op de heenvlucht doen; dan kunnen ze hopelijk tijdens de verloren uren op Lima airport (4 uur overstaptijd) wat kunnen slapen. Inmiddels is één koffer ingepakt en ligt de rest van de spullen al grotendeels klaar om in de 2e koffer te verdwijnen. Bij het pakken lijken op dit moment de doorzichtige verdeelzakken erg handig. Wij vonden ze bij de Vrijbuiter, maar ze zijn te koop bij veel buitensportwinkels. Je kunt de lucht er makkelijk uit 'drukken' waardoor ze minder ruimte innemen. Hebben er nu vijf gevuld, één zak voor elk van ons met onze kleren en dan nog één zak met lakenzakken, matrashoesjes en zwemspullen. Het moet uiteraard nog blijken of dit ook onderweg handig is...
Omdat wij in onze voorbereidingen veel hebben gehad aan paklijsten van anderen die met kinderen reisden, onderaan ook nog onze paklijst (in iets verkorte vorm). Als ik eraan denk, zal ik na onze reis nog laten weten wat wel en niet handig/nodig is gebleken.

Vandaag hebben we een burenborrel georganiseerd; alle mensen die om ons heen wonen en enkele buurtgenoten die we vaker zien, kwamen langs voor een hapje en drankje. Gezellig om elkaar nog even te zien (en iedereen eens bij elkaar te hebben) en een prettig idee dat iedereen op de hoogte is en ze een oogje in het zeil kunnen houden. Ook was het alvast een bedankje voor de goede hulp! Onze naaste buren zullen straks om de paar dagen wat voer in het aquarium gooien en de overburen nemen de dagelijkse zorg voor de konijnen op zich. De brievenbus zou in principe leeg moeten blijven; de krant en tv-gids zijn tijdelijk opgezegd, de geadresseerde post wordt doorgestuurd naar Heerenveen en er zit een Nee-Nee sticker op.

Afgelopen week hebben de jongens afscheid genomen van creche, BSO en school. Ze gaan na de reis allebei naar een andere creche/BSO groep en namen dus echt afscheid. De fluitjes met de kaartjes voor alle kinderen zijn in goede aarde gevallen en ook over de boeken voor de groep waren de leidsters enthousiast (een Thomas boek met veel plaatjes voor Bastiaans groep met 0-4 jarigen en het boek 'De slak en de walvis' over een reislustig slakje voor Simons groep van 3-5 jarigen). Leuk dat onze kado's goed waren!
Op school hebben Henk en ik afgelopen dinsdag een 'presentatie' gehouden in Simons klas (een gemengde groep 1/2). Met een grote wereldkaart, de koffers en wat boeken met plaatjes, hebben we verteld wat we gaan doen en waar we heen gaan. Lastig hoor om de juiste toon te treffen, niet te moeilijk, maar ook niet te simpel. Geen idee wat er allemaal overkomt bij die kinderen. Er kwamen gelukkig best wel wat vragen en de kinderen deden actief mee. Ik kwam de afgelopen dagen ook nog wat ouders tegen en hoorde dat de kinderen er thuis veel over hebben verteld, dus het heeft indruk gemaakt. Leuk! We hebben een mooie kinderatlas gegeven voor de klas en zullen tijdens de reis regelmatig een kaartje/briefje/mailtje sturen zodat de kinderen weten wat Simon allemaal meemaakt.
Als we terug komen, zal de klas weer in een nieuw gebouw zitten, gelukkig weer wat dichterbij dan de huidige noodoplossing. De afgebrande school is inmiddels vrijwel helemaal gesloopt, maar vlakbij verrijzen in recordtempo de noodlokalen waar straks 40 klassen in moeten komen. Over 1-1,5 jaar zou de school weer helemaal opgebouwd moeten zijn, exact gelijk aan de oude (met wellicht wat aanpassingen mbt het brandgevaar.. ;-/).

Goed, laat nu, snel naar bed.
Karen

De (voorlopige) paklijst:
Slaapspullen en kleding:
kleine donskussentjes (2)
lakenzakken volwassenen (2), lakenzakken kinderen (3-4)
slaaptentjes (Deryan) + matjes (2)
matrashoesjes voor de matjes in de tentjes (3)
2-persoons klamboe (rechthoekig model)
dun badlaken (1)
paar hydrofiel luiers (katoenen doeken)
sarong (2)
vest of trui (1 pp)
lange en korte broeken (afrits)
t-shirts (jongens ook met lange mouwen)
bloezen (iig 1 met lange mouwen)
ondergoed
wandelschoenen, sandalen
zwemkleding
zwembandjes voor de jongens
waterafstotende jassen
(nacht)luiers (voor de eerste paar weken)
natte doekjes (1 pak)
slabben
Patapum draagzak

Handigheden
geld, pinpas, creditcards, paspoorten, rijbewijzen
prints gele boekjes/paspoorten
boekje met aantekeningen
pen, papier, stiften, schaar
zakmes/multitool
noodbeker (opvouwbaar)
platypus waterzak (2 liter)
klein beetje thee / koffie / creamer
e-reader (met kabel) met epub-boeken en pdf's van Lonely Planet hoofdstukken
mobiel + lader
walkie talkie's + oplader
kaartspel, dobbelstenen
verrekijker en vogelboek (Collins van zuidelijk deel Z-Am)
opblaasbal
boekjes, speelgoed (oa beetje lego, kaartspelletjes)
mp3-speler met kinderliedjes

primatour tegen reisziekte
neusspray (otrivin zoutoplossing)
thermometer

willemijn

Spannend! Heel veel plezier gewenst en ik zal jullie volgen.

Familie Terpstra

We zijn heel erg benieuwd naar jullie verhalen en belevenissen. We wensen jullie een goede reis en laat ons maar genieten van jullie verhalen. Groet, Sander, Soon Ja, Dennis en Age Terpstra

MaWeKaFlo

Hoi wereldreizigers,
Nog een paar nachtjes voor jullie en dan begint het genieten. We zouden graag ook weer op weg gaan maar zullen ons in de tussentijd moeten vermaken met jullie reisverhalen. Heel veel genieten want voor je het weet is het voorbij!!

Groeten uit Zeeland,

Marty, Wendy Kathy en Floortje

www.MaWeKaFloInAzie.nl

René

Het gaat nu echt beginnen. Heel erg veel plezier met jullie reis.

Groetjes,
René en Jacqueline
www.renejacq.nl

Marieke

Het is zo ver! Heel veel plezier met zijn 4en, wat een avontuur!

Groetjes,
Marieke

Clemens en Karina

Hola,
Hopelijk hebben jullie een goede vlucht gehad.
Hartstikke veel plezier in Zuid-Amerika.
Vele groeten

Nienke te Velde

Als jullie dit lezen zitten jullie al in Zuid-Amerika. Ik hoop dat jullie een goede reis hebben gehad. Geniet er maar heel erg van met z'n vieren. Gisteren de laatste koorrepetitie gehad voor de concerten a.s. weekend. Het ging gelukkig goed. Wel een beetje spannend hoe het gaat lopen dit weekend, want er wordt stevig winterweer voorspeld.

Hartelijke groetjes,
Roel en Nienke

Cindy

Hoi,
Hoe is de reis gegaan ? Hier alles goed, ook met Famke. Vanmiddag stond ik vrolijk klaar met 3 meisjes met kinderfietsjes, ik zelf in hardlopen kleding, stralend zonnetje, dacht lekker te genieten. Stond Famke daar te shaken... ik was haar angst voor kinderfietsjes even vergeten. Na het heerlijke rondje MOolweg heb ik echter goede hoop dat we haar hier snel van af helpen. Ze vond het heerlijk en heeft daarna nog wel een uur met Yara en een vriendinnetje op het grasveld gespeeld. Ook het poepscheppen begint te wennen :) Geniet lekker, groetjes,

BHjhb

Hoi,
We kregen het kaartje vandaag. Stikjaloers!!
Wat een gave reis hebben jullie voor de boeg.
We zullen jullie reis volgen.
Heel veel plezier!

Bonne & Heidi en jhb

patricia

en wat is het boek van thomas toch ene groot succes.
de kinderen zijn er gek op.
nog bedankt.